Η αγορά του συναισθήματος
Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται όλο και πιο διαδεδομένη, οι εταιρείες επενδύουν σε τεχνολογίες που διαβάζουν τις εκφράσεις του προσώπου μας για να προβλέψουν τις προτιμήσεις και τη συμπεριφορά μας.
Μέσω του άρθρου, συγκεκριμένα μιας εμβυθιστικής εφαρμογής/βίντεο που συνοδεύει το κείμενο, μπορεί κανείς να ανακαλύψει την εγκυρότητα των εντοπιζόμενων συναισθημάτων/συναισθηματικών (εν)αλλαγών.
Η Disney χρησιμοποίησε την εφαρμογή για να ερευνήσει πώς ανταποκρίθηκε το κοινό σε ταινίες όπως το Zootopia (2016), ενώ ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Βοστόνης το χρησιμοποίησαν για να μελετήσουν τις αντιδράσεις των ψηφοφόρων απέναντι σε πολιτικούς υποψηφίους, αναλύοντας τις εκφράσεις του προσώπου τους και παρακολουθώντας τις κινήσεις των ματιών τους.
Η τεχνολογία δοκιμάζεται ακόμη και σε αυτοκίνητα από εταιρείες όπως η Audi, η Volvo και η Kia Motors για την παρακολούθηση της εγρήγορσης του οδηγού. Στο συνοδευτικό βίντεο, υπάρχει επίσης μία πρόσκληση για εμβύθιση σε ένα σενάριο: «Φανταστείτε ότι βρίσκεστε σε ένα κάθισμα οδήγησης», λέει: «Μπορείτε να σταματήσετε ή να αποτρέψετε το αυτοκίνητο από το να τρακάρει επιλέγοντας μία από αυτές τις εκφράσεις;».
Στο μέλλον, οι εφαρμογές αναγνώρισης συναισθημάτων θα επεκταθούν ακόμη περισσότερο. Εταιρείες, όπως η HireVue, έχουν χρησιμοποιήσει λογισμικό για να αναλύσουν βίντεο από συνεντεύξεις εργασίας και να συμπεράνουν χαρακτηριστικά, όπως το αν οι υποψήφιοι είναι εργατικοί ή αν διέπονται από ομαδικό πνεύμα.
Το μοντέλο μπορεί να μην έχει 100% ακρίβεια. Στην πραγματικότητα, η τεχνολογία αναγνώρισης συναισθημάτων είναι διαβόητα ανακριβής και είναι γνωστό ότι είναι πολιτισμικά προκατειλημμένη. Το βίντεο μας δίνει ένα παράδειγμα:
Μέσω του άρθρου, συγκεκριμένα μιας εμβυθιστικής εφαρμογής/βίντεο που συνοδεύει το κείμενο, μπορεί κανείς να ανακαλύψει την εγκυρότητα των εντοπιζόμενων συναισθημάτων/συναισθηματικών (εν)αλλαγών.
Η Disney χρησιμοποίησε την εφαρμογή για να ερευνήσει πώς ανταποκρίθηκε το κοινό σε ταινίες όπως το Zootopia (2016), ενώ ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Βοστόνης το χρησιμοποίησαν για να μελετήσουν τις αντιδράσεις των ψηφοφόρων απέναντι σε πολιτικούς υποψηφίους, αναλύοντας τις εκφράσεις του προσώπου τους και παρακολουθώντας τις κινήσεις των ματιών τους.
Η τεχνολογία δοκιμάζεται ακόμη και σε αυτοκίνητα από εταιρείες όπως η Audi, η Volvo και η Kia Motors για την παρακολούθηση της εγρήγορσης του οδηγού. Στο συνοδευτικό βίντεο, υπάρχει επίσης μία πρόσκληση για εμβύθιση σε ένα σενάριο: «Φανταστείτε ότι βρίσκεστε σε ένα κάθισμα οδήγησης», λέει: «Μπορείτε να σταματήσετε ή να αποτρέψετε το αυτοκίνητο από το να τρακάρει επιλέγοντας μία από αυτές τις εκφράσεις;».
Στο μέλλον, οι εφαρμογές αναγνώρισης συναισθημάτων θα επεκταθούν ακόμη περισσότερο. Εταιρείες, όπως η HireVue, έχουν χρησιμοποιήσει λογισμικό για να αναλύσουν βίντεο από συνεντεύξεις εργασίας και να συμπεράνουν χαρακτηριστικά, όπως το αν οι υποψήφιοι είναι εργατικοί ή αν διέπονται από ομαδικό πνεύμα.
Το μοντέλο μπορεί να μην έχει 100% ακρίβεια. Στην πραγματικότητα, η τεχνολογία αναγνώρισης συναισθημάτων είναι διαβόητα ανακριβής και είναι γνωστό ότι είναι πολιτισμικά προκατειλημμένη. Το βίντεο μας δίνει ένα παράδειγμα:
Σε μια μελέτη του 2018 σε παίκτες του ΝΒΑ, ένας αλγόριθμος βαθμολόγησε τα μαύρα πρόσωπα δύο φορές πιο θυμωμένα από τα λευκά – αν και τα δύο πρόσωπα είναι εμφανώς χαμογελαστά στις φωτογραφίες. Επομένως, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί.
Προσεκτικοί, καθώς, πέραν αυτών, αυταρχικές κυβερνήσεις εγκαθιστούν τη συγκεκριμένη ή παρόμοιες τεχνολογίες για την παρακολούθηση του πληθυσμού τους. Διπλώματα ευρεσιτεχνίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας αποκαλύπτουν σχέδια για τη χρήση της αναγνώρισης συναισθημάτων σε όλους τους (υπο)τομείς: από την εξυπηρέτηση πελατών έως τη δημιουργία, αγορά και παράδοση προϊόντων. Σύντομα, οποιοσδήποτε, από εργοδότες μέχρι διαφημιστές και παρόχους υγειονομικής περίθαλψης θα μπορεί να δημιουργήσει ένα δικό μας προφίλ βάση των εκφράσεών μας...
Για περισσότερα, αλλά και για την ιδέα πίσω από την εφαρμογή και το βίντεο που αναλύεται παραπάνω, βλ. _Stealing Ur Feelings (Noah Levenson, 2019), https://docubase.mit.edu/project/stealing-ur-feelings/ [accessed: July 31, 2021].
Ο ίδιος ο δημιουργός [Noah Levenson] αναφέρει:
Θέλαμε να συγκεντρώσουμε μια ευρεία ομάδα νέων «μη-ειδικών», ανθρώπων που συνήθως δεν ενδιαφέρονται για συζητήσεις σχετικά με την επιστήμη, την τεχνολογία ή την ψηφιακή ιδιωτικότητα. Στόχος μας λοιπόν ήταν να φτιάξουμε ένα διαδραστικό έγγραφο που θα είχε την παιχνιδιάρικη, σαρκαστική, κολλάζ αισθητική ενός βίντεο vlogging –και το κεντρικό μας τέχνασμα– χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη για να αποκαλύψουμε μυστικά για όσους/όσες θα συμμετείχαν – σχεδιάστηκε για να λειτουργεί σαν ένα από αυτά τα viral κουίζ προσωπικότητας του BuzzFeed.